این پست ادامه مطالبه تاثیرات نقش فرش هریس بر روستاهای اطرافه , باز هم امیدوارم مورد قبول واقع بشه انشاالله .

 

نقوش در هریس

نمونه طرح هایی که قدمت بیشتری نسبت به سایر داشتند

اسلیمی :

نمونه یک طرح اسلیمی بندی است ، این قالی متعلق به اواخر سال های 1800 و اوایل 1900 میلادی می باشد . نقش دو اسلیمی به صورت متصل به هم در وسط هر بند از این طرح دیده می شود .

که هم در عرض و هم در طول به صورت منظم تکرار می شوند . فواصل بین این اسلیمی ها در هر بند نیز با گردش های حلزونی که انواع گل های شیپوری ، پنج پر و شاه عباسی روی آن ها قرار دارند پر شده است .

گلدانی

مربوط به یک قالیچه گلدانی شاه عباسی از هریس است . این قالیچه متعلق به اواسط سده 130 ه . ق می باشد ، از نکات جالب در بافت آن چنین است که برخلاف قالی ها و  قالیچه های رج شمار پایین هریس رج شمار این قالیچه 60 می باشد .

این قالیچه هم اکنون در موزه فرش ایران نگهداری می شود . 

 

محرابی

طرحی از یک محرابی قندیل دار را می بینیم که متعلق به قرن 19 می باشد .

نمونه دیگرمحرابی هاست که در سال 1880 بافته شده است .

محرابی از سال 1870 که شباهت زیادی به قالیچه های یک سر نظام کشکولی شیراز دارد .

یک سر نظام کشکولی در میان قشقایی ها نیز بافته می شوند ، گاهی نیز به سفارش حسینیه ها و مساجد بافته می شود .

 

واگیره ای ( بندی )

طرح قدیم 

طرح جدید 

قاب قابی

قالی با طرح قابی متعلق به نیمه اول قرن 13 ه . ش .

 

خط نوشته

در تعداد محدودی از فرش های ناحیه هریس از نوشته استفاده می شده و اولین نمونه ها در گذشته مخصوص دوره صفوی بیشتر بوده است .

استفاده از نوشته در قالی های پس از صفوی از رونق افتاد و به همین خاطر این نمونه طرح ها امروز اصلا دیده نمی شود در نمونه فرش قدیمی مربوط به 13 ه . ق غزلی از حافظ در بالا و پایین متن آن بافته شده است و در فرش دیگری همان شعر را دور تا دور متن می بینیم همچنین در وسط حاشیه فرشی قدیمی از شهر هریس نوشته این فرش را به کسی یا جایی اهدا کرده باشد که نام بافنده و تاریخ بافت آن را ذکر کرده اند .